הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

9 אפריל, 2014 פורסם ב קולטורה, קולנוע וטלוויזיה
5 comments

סיפורם של האנשים השקופים

 מאת: שירי מנשה |

"זה האח שלי", סרטם הדוקומנטרי החדש של חגית רון רבינוביץ' ושל אייל רובינשטיין, חשף בפנינו ביום רביעי האחרון, בהופעת בכורה וברגישות רבה את עולמם של אחים ואחיות לילדים ולילדות הלוקים באוטיזם

אם אתם חושבים לעצמכם עכשיו "עוד פעם אוטיזם" וכבר נמצאים עם הסמן על האיקס – תמשיכו לקרוא. מובטח שינוי, לא בגלל תוכן הכתבה, אלא בגלל תוכן הסרט.

ארבע דמויות מגישות לנו תופעה דרך סיפורן האישי – עידן (17), נריה (28), נויה (8) ואדם (15) – על החיים בצל האח או האחות האוטיסטיים, על הפחד ועל הבושה מעיניים, על הדאגה ועל המחילה התמידית למישהו שלא מבין על מה צריכים לסלוח לו.

דרך עיניהם נחשפים בפנינו האנשים השקופים; אלו שהוריהם עלו מדרגה מעל הבלתי-נראוּת, אך הם עצמם עדיין שם למטה, ולפעמים שקופים גם בעיני הוריהם. רון רבינוביץ' ורובינשטיין מצליחים להביא אל המסך רגשות אמתיים, שנמדדים לאו דווקא בדמעות, כמו שהתרגלנו לקבל אותם, אלא במילים כנות. זהו הישג שכל דוקומנטריסט היה רוצה לעצמו – להגיע לרמת חשיפה כזו עם גיבורי הסרט, לאמת שעוברת מסך בפשטות, בכוחה של מילה.

ב"זה האח שלי" אפילו הסימבוליקה מרגשת. היא מבהירה היטב את הרצון של האחים והאחיות להיות צמח שמקבל מים משל עצמו ובו בזמן את המציאות בפועל, שבה הם בעצם מסתפקים בגבולותיו של עציץ. בכל זאת אין בהם טיפת התרסה, והקַבלה שלהם, הטיפול ה'כמעט הורימי' באחיהם, ראוי להערצה.

רון רבינוביץ' ורובינשטיין לא הסתפקו בהצגת הסיפורים כמו שהם. ביד אמנותית הם יוצרים בין הגיבורים התכתבות. כשנריה מדברת על ילדותה בצל אחיה האוטיסט ועל המחויבות להיות נורמלית ומבינה, היא משתלבת אוטומטית בחייה של נויה בת השמונה. נדמה לנו שאנחנו רואים את העבר של נריה בצורה ויזואלית בחייה העכשוויים של נויה. כשנויה מספרת – בחכמה, במודעות עצמית ובתפיסת מציאות חדה שחסרה אפילו למבוגרים כיום – על היותה בוגרת מאחותה האוטיסטית בהתנהגות אבל לא בגיל, אנחנו כמו מקבלים הוכחה ניצחת לכך שדבריה של נריה באמת קרו, ועדיין קורים, לילדה אחרת. זה נקרא לצלם עבר, משימה בלתי אפשרית שלמרבה ההפתעה הושלמה.

נוצרת התכתבות גם אצל שני הנערים, שאחד מהם הוא בנה של רון רבינוביץ'. הם מגלים בין היתר מיצג אחר של נוער, סבלני ואכפתי, אך גם את אישיותם, שמפנה תמיד מקום לאח הלוקה באוטיזם, שלוקחת אותו תחת חסותה. כשבלי לדעת זה על זה, אחד מהם מספר מה חסר לו ולאחריו השני מודה לאמו על שמילאה את החוסר הזה בחייו – זוהי גאונות!

טלוויזיית איכות מרגשת עד דמעות, שובת לב, מחכה לכם באתר של מאקו, תחת סרטים דוקומנטריים.

5 comments

  1. מאת חגית רון רבינוביץ׳:

    שירי הנפלאה.שלוש וחצי אחרי חצות, והמילים שלך הגיעו אלי במקרה. אני מחבקת אותך מהתרגשות על הניתוח המופלא של הסרט שלי ושל אייל, ומודה לך עד מאוד.
    הנה המייל שלי, אשמח לשמוע ממך…
    חגית רון רבינוביץ׳
    אימא של עילי, אדם, עלמה ומיכאלה.
    hagitr@israelhayom.co.il

  2. אבל שירי, ברגע שאת כותבת "לוקים באוטיזם" את פוגעת באוטיסטים.
    למה את חושבת שאוטיסטים הם "לקויים"? רק בגלל שאוטיסטים לא מצליחים לעשות את כל מה שאת עושה?
    אבל הרי גם את לא מצליחה לעשות את כל מה שהרבה אוטיסטים כן עושים…

  3. מאת מורן סרוסי:

    אני חייבת להגיב לחן.
    'לוקים באוטיזם' הוא מונח שגור. אין בו כדי לפגוע. זה כמו שאדם שלא רואה טוב הוא בעל לקות ראייה, מה לעשות- מי שלא רואה טוב הוא לקוי. אין במילה זו בכדי לפגוע אלא לתאר מציאות. כנ"ל לגבי אוטיזם. אני בטוחה שאין הכוונה של שירי לפגוע באוכלוסיית האוטיסטים, אלא פשוט לתאר מציאות ולהשתמש במונחים נכונים.
    אנחנו לא רוצים עכשיו להתחסד ולהיות פוליטיקלי קורקט, כי אם היינו ככה, היינו חוששים לכתוב כל דבר.
    ולסיום- סתם חבל שאת נתפסת לזוטות ולא מתסכלת על המכלול של הכתבה היפה הזו.
    שבת שלום

  4. אבל מורן, למרבית האוטיסטים יש המון כישרונות שאין לציבור הרחב -
    זיכרון טוב במיוחד, תשומת לב לפרטים, יכולת מוגברת לזהות תבניות, יכולות לוגיות גבוהות, יכולות ריכוז גבוהות, יכולות התמדה גבוהות, רגישויות חושיות, ועוד.
    איך אפשר להגיד על מי שמתאפיין בתכונות הנ"ל, הנובעות מהאוטיזם, שהוא "לוקה" באוטיזם?

    כמובן שבנוסף לכישרונות קיימים גם קשיים, אבל האוטיזם הוא מורכב מכדי שנקרא לו "לקות".

  5. מאת מורן סרוסי:

    הכישורים והכשרונות שציינת הם פועל יוצא מהאוטיזם. הם לא האוטיזם עצמו. אוטיזם כהגדרתו הוא לקות תקשורתית שמאופיינת בכל מיני דברים כמו סטריאוטיפיות, בעיות בתקשורת ובדיבור וכן הלאה. בין היתר יש להם עוד כישורים. אין ספק. אבל זו לא הלקות עצמה.
    כמו שתראי מישהו שהוא עיוור ואני אומר שהוא בעל לקות ראייה. ואת תאמרי: לא, איך אפשר לקרוא לו לקוי, תראי הוא שר יפה, ומנגן יפה, ומצייר יפה. ואני אגיד לך: נכון, ייתכן שהדברים הללו נבעו כתוצאה מלקות הראייה, שהאדם הזה פיתח צדדים נוספים שיעזרו לו להתמודד וכן הלאה, אבל זו לא הלקות עצמה. הלקות עצמה היא העיוורון, ואת זה אי אפשר להסתיר או להחביא.
    אז אותו דבר עם אוטיזם- זו לקות תקשורת, ומה לעשות? רבים וטובים ממני ומימך כתבו הגדרות לאוטיזם, וציינו כי מדובר בלקות.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>