הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

30 דצמבר, 2013 פורסם ב מה בקמפוס
אין תגובות

ח"כ יחימוביץ' במכללת אורנים: "ייצוג הנשים בכנסת גדל, אבל לא מספיק"

שלי 2

יחימוביץ' במכללת אורנים. השבוע

נושא הייצוג הנשי בציבוריות הישראלית עמד במרכז יום עיון רב משתתפים, שנערך במכללת אורנים, במהלכו דנו המשתתפים בפמיניזם בהיבט אזרחי, סוציולוגי ותקשורתי

יום עיון רב משתתפים בנושא הייצוג הנשי בציבוריות הישראלית התקיים בשבוע שעבר במכללה האקדמית אורנים. בין השאר השתתפה ביום העיון יו"ר מפלגת העבודה לשעבר, ח"כ שלי יחימוביץ'. את הכנס פתחה ראשת החוג לסוציולוגיה, פרופ' לילך לב ארי, שהציגה נתונים שונים בנושא ייצוג נשים, ואמרה: "במחקר שנעשה במכון הישראלי לדמוקרטיה 2013, נמצא כי כאשר בוחנים את ייצוגן המספרי של נשים בכנסת ובממשלה, נראה כי ב-20 השנים האחרונות ניכרת מגמת שיפור של ממש. בבחירות לכנסת ה-19 נבחרו 27 נשים, שהוא מספר שיא. בממשלת ישראל מכהנות כיום ארבע שרות, גם זה מספר שיא, ובראש שלוש סיעות: העבודה, מרצ והתנועה, עומדות נשים. יתר על כן, בניגוד לעבר ולטענה מקובלת בספרות המחקר, בעשור האחרון ייצוג הנשים במפלגות השמאל בישראל אינו גבוה מייצוגן במפלגות הימין. עם זאת, גם לאחר בחירות 2013, ייצוג הנשים בפוליטיקה הישראלית אינו מספק, ואפילו רחוק מכך. חלקן היחסי של נשים באוכלוסייה הוא 51%, אבל רק 22.5% מחברי הכנסת ו-18% מחברי הממשלה הן נשים. כמו כן, נשים מודרות ממפלגות רבות, בעיקר חרדיות וערביות".

לב ארי הדגישה כי מצבה של ישראל עגום גם בהשוואה למדינות אחרות. "נכון לחודש מרץ 2013 ממוקמת ישראל במקום ה-64 בעולם בשיעור הנשים בפרלמנט, ובמדינות OECD היא נמצאת במקום ה-20 מתוך 34", היא אמרה.

ראשת החוג לתקשורת, ד"ר אריאל פרידמן, בחרה להציג את האורחת המרכזית, ח"כ שלי יחימוביץ', בציטוט מתוך כתבה של העיתונאית אבירמה גולן, בה נכתב: "פרלמנטרית מעולה, קפדנית וחרוצה, שאינה מתביישת להשקיע מאמץ בפרטים ולא חדלה להכות בפטיש כבד על כל סוגיה שנראית לה חשובה".

יחימוביץ', שהופיעה לכנס במכנסי ג'ינס, הבטיחה לדבר בקצרה ולהשאיר זמן רב לשאלות הסטודנטים. "בואו נתחיל בזה שאני פמיניסטית מגיל 14", היא אמרה. "בכיתה ח' הוציאו את הבנות מהכיתה ושלחו אותנו ללמוד תזונה וכלכלת בית. על הלוח המורה כתבה: 'תפקידי האשה הם לכבס, לנקות, לבשל'. יצאתי מהכיתה ולא נכנסתי אליה עד סוף השנה. זה היה אקט מחאה בלתי מודע. בקשר לבישול, אגב, אני במאבק פנימי, כי אני באמת אוהבת לבשל".

בהמשך אמרה יחימוביץ' כי אינה מרגישה שנכשלה כאשר לא נבחרה מחדש לראשות מפלגת העבודה, וכי מה שחשוב באמת היא העובדה שהצליחה להעלות את הנושא החברתי למרכז הבמה. "הייתי שמחה כמובן אם היה לזה גם ביטוי פוליטי", אמרה.

בשלב השאלות נשאלה יחימוביץ' אם יש לה כוונה להתמודד על תפקיד יו"ר ההסתדרות והשיבה: "מה זה השאלות האלה? אתם יותר קשים מעיתונאים פוליטיים. יו"ר ההסתדרות הוא תפקיד חשוב, כלי משמעותי לעצירה של סחף של ההון הכללי אל הפרט, אבל אין לי כוונות להתמודד על התפקיד בשלב זה".

כמו כן התייחסה יחימוביץ' לשילוב שבין קריירה וחיי משפחה ואמרה: "פעם הייתי מתרגזת על שאלה כזאת, כי אם הייתי גבר, לא הייתי נשאלת. אבל זו שאלה נכונה. לי כבר קל, כי הילדים שלי גדולים ולא הייתי יכולה לעשות את מה שעשיתי בלי האקס שלי. האמת שבשנים האחרונות הפסקתי להתבייש ואני אומרת באמצע ישיבה: 'אני הולכת להיות עם הילדים שלי'. להיות אמא קרייריסטית זהו מאבק יומיומי, אבל אני בטוחה שלילדים טוב כשיש להם אמא מצליחה".

את המפגש סיכמה נשיאת המכללה, פרופ' יערה בראון, שאמרה: "עד לפני עשר שנים נשים חזקות ניסו לנתק את עצמן מנשים. היום יש סולידריות, נשים חזקות מקדמות נשים חזקות. הסולידריות הזאת לא צריכה לאיים על גברים, היא לא נגד גברים, היא בעד שוויון".

בהמשך יום העיון התכבדה ד"ר מרי תותרי, ראשת החוג לאזרחות, להזמין את  חנאן זועבי מנאדרה, מנכ"לית מרכז המבקרים סינדיאנה,  עמותה העוזרת לנשים ערביות תעסוקתית ומטרתה היא מתן שוויון הזדמנויות לנשים וקידום מעמד האישה הערבייה. זועבי דיברה על ההיבט המגזרי של נשים בפוליטיקה ועל מפלגת דע"ם, בה היא פעילה, שהיא המפלגה הערבית היחידה שבראשה עמדה אישה. כמו כן ציינה זועבי את אחוז הנשים הערביות העצום (75%) הנמצא מחוץ למעגל העבודה. היא דיברה על ההשלכות העניין מבחינה חברתית, פוליטית, מגזרית ומדינית.

בתחילת יום העיון הוקרן סרטון לזכרו של משה קסטוריאנו ז"ל, מנהל רדיו אורנים, שהלך לעולמו בשבוע שעבר.

למחרת הכנס פירסמה יחימוביץ' פוסט בדף הפייסבוק שלה, ובו כתבה: "נאה דורש נאה מקיים. מכללת אורנים עושה עבודה חינוכית ברמה גבוהה, ולא רק מייצרת מצויינות אקדמית ומודעות חברתית עמוקה, אלא גם בפועל דואגת לכך שהסטודנטים בה ייצגו באמת את הקשת הנרחבת של החברה הישראלית המגוונת. אתמול הייתי בהרצאה וגם שיחה עם 300 סטודנטים במכללה, שהדהימו אותי ברמת המודעות, הבקיאות והתבונה. מנכ"לית המכללה היא נגה בוטנסקי, אשה שאני מעריצה, והכנס אורגן ונוהל בידי ראשות החוגים לאזרחות, לתקשורת ולסוציולוגיה. דיברנו על פמיניזם כחלק מתפיסת עולם רחבה של סוציאל-דמוקרטיה, אבל כמובן לא רק".

יצוין כי בכנס השתתפה בנוסף הסוציולוגית פרופ' סילביה פוגל ביז'אווי.

הכנס אורגן ע"י ראשת החוג לסוציולוגיה ולימודי מגדר, פרופ' לילך לב ארי; ראשת החוג לאזרחות, ד"ר מרי תותרי, וראשת החוג לתקשורת, ד"ר אריאל פרידמן.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>