הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

5 נובמבר, 2013 פורסם ב תחקיר עיתונאי
אין תגובות

צומת אלרואי- ברירה או מחדל?

מאת: רחל ברוך ואיילה סמואל |

ויכוח בין רשויות הופך את צומת הפנייה לעבר מכללת אורנים לאחד המקומות המסוכנים ביותר באזור. לא מעט נפגעו, מכוניות רבות ניזוקו, אבל מתברר כי את הרשויות זה לא ממש מעניין ולהן יש זמן. תחקיר אורנים חושף כי כרגיל במקרים אלה, הוויכוח הוא "מי יעשה מה" ובינתיים הציבור ממשיך לסבול

"הכביש היה פנוי, אז פניתי שמאלה לכיוון צומת העמקים ומשום מקום הגיע רכב ממול וכמעט נכנס בי. בנס לא קרה כלום" כך תיאר יורי גרשוביץ', סטודנט במכללת "אורנים", את החוויה האישית שלו שכמעט הסתיימה בטרגדיה נוראה. יורי אינו היחיד המתאר מקרה בו כמעט קרתה תאונה בצומת זה. קיימים מקרים נוספים החוזרים על עצמם באותו הצומת, צומת המסוכן הן לתושבי המקום והן לסטודנטים הלומדים במכללת "אורנים".

צומת אלרואי נפגש עם כביש 75 וכביש 7213 המוביל לישוב אלרואי ולקריית טבעון. בצומת זה יש כביש ראשי, כביש 75, בו תנועה ערה של מכוניות המגיעות מצומת העמקים לכיוון שער העמקים ומכביש 75 לכיוון צומת יגור. הכביש הנוסף בצומת הוא כביש 7213, והוא מאונך לכביש 75. כביש 7213  מוביל לאלרואי ובהמשך למכללת אורנים. צומת אלרואי הוא צומת מסוכן, בו מתרחשות תאונות רבות, שמהן מתעלמים כבר שנים.

לאחר בדיקה עם "אור ירוק" נמצא כי לא קיימים  נתונים בנוגע לתאונות שהתרחשו בצומת אלרואי עצמו. אך בכביש 75, הכביש הראשי בצומת, מתרחשות כ-150 תאונות מדי שנה, בהן נהרגים בממוצע שלושה בני אדם ונפגעים מעל 300. אם בודקים את מספר התאונות ביחס לאורך הכביש נראה כי כ- 5 תאונות בממוצע על כל קילומטר כביש, וכ- 10 נפגעים בממוצע על כל קילומטר כביש.  כביש זה אורכו 41 ק"מ, מתוכם 11 ק"מ בין צומת העמקים לקריית טבעון. רבות מן התאונות בכביש 75 מתרחשות בצומת אלרואי. ניתן להניח שצומת אלרואי הוא אחד הגורמים לעלייה בעקומת התאונות לאורך הכביש הזה. ואין גורם שלא מסכים שאת הצומת הזה, יש לשפר ולשדרג ובמהירות.

אחת מכותבות התחקיר, רחל ברוך, עברה גם היא חוויה טראומטית באותו צומת ממש. במקרה זה, רחל ניסתה להשתלב לצומת אך רכב שהגיע ממולה לא נתן לה את זכות הקדימה המגיעה לה, והתנגש בה חזיתית. במזל לא קרה לה כלום. רחל: "התאונה הפחידה אותי מאוד. לא ציפיתי שדבר כזה יקרה לי למרות הסכנה של הצומת. מאז התאונה אני מפחדת לנסוע בצומת ולכן אני מגיעה למכללה מכיוון אחר, מה שמאריך לי את הדרך. למרות הנסיעה הארוכה, אני מעדיפה לא להגיע לצומת זה".

מעבר לסכנה שיש בצומת, ישנם ליקויים בגישות היציאה ממנו. בשעות הבוקר יש פקק של תושבי אלרואי ושל תושבי טבעון אשר יוצאים אל דרכם לעבודה וכן, פקק נוסף הנוצר בשעות סיום הלימודים של סטודנטים ממכללת "אורנים" הממהרים לנסוע לביתם. נהגים רבים הרוצים לצאת מהצומת, נתקלים בפקקי התנועה ומנסים "לנצל הזדמנויות", אך מכיוון שיש תנועה ערה של מכוניות צפוי שיתרחשו במקום תאונות רבות.

תושבי אלרואי מתקוממים על כך שהצומת לא מאפשר להם גישה מהירה ונוחה לעבודה ולשאר עיסוקיהם. מאיר כהן תושב אלרואי מספר על בעייתיות הצומת: "כל בוקר אני יוצא מהבית כ-30 דקות מוקדם יותר וזאת כי אני יודע שאני אאלץ לחכות זמן רב ביציאה מהצומת. כדי לא לאחר לעבודתי בחיפה, אני נאלץ לקום מוקדם."

בנוסף, מרצים מהסגל האקדמי של מכללת "אורנים" נאלצים לחכות גם הם בצומת זמן רב על מנת לחזור לביתם לאחר יום עבודה. "בסוף יום עבודה מפרך בו אני מלמד שעות רבות, אני נאלץ לחכות בערך כ-25 דקות עד חצי שעה בצומת אלרואי. בשעה זו הן סטודנטים והן הסגל האקדמי יוצאים לביתם ונוצר פקק ארוך מאוד, דבר המקשה עלי להגיע לביתי בשעה נורמלית. ביתי נמצא במרחק לא רב מהמכללה, בקריות, ועדיין הנסיעה נמשכת כאילו אני נוסע למרכז וזה בעיקר בגלל הפקקים שיש בצומת". כך סיפר ישראל קורן מרצה במכללת "אורנים".

נוסף לפקקים, צומת אלרואי אינו מרומזר. אך לא די בכך, גם אין בו תאורה בשעות הלילה, דבר המקשה על שדה הראייה של הנהגים. המחסור בתאורת לילה בצומת עלול לגרום לפגיעה בבעלי חיים כמו חזירי בר, שפני סלע ושועלים הנמצאים באזור. שירלי לוי, סטודנטית הלומדת באורנים, מספרת שבאחת מנסיעותיה מביתה שבנהריה למעונות שבמכללת "אורנים", נקלעה לאירוע בו התנגשה בחזיר בר. התנגשות זו הייתה יכולה להימנע אילו במקום הייתה תאורה. שירלי לא ראתה את חזיר הבר חוצה את הכביש והתנגשה בו. "פגעתי בחזיר בר ולצערי הרגתי אותו. זו הייתה חוויה קשה עבורי ומאז אני מנסה להיזהר מאוד בנסיעה בצומת, אך עד שלא תהיה תאורה, מקרים מעין זה יחזרו על עצמם".

נראה כי צומת אלרואי אכן מועד לפורענות וכי יש לפעול על מנת למנוע את תאונות הדרכים הרבות המתרחשות בצומת זה. בהתאם לכך, בדקנו האם קיים תכנון משוער של שינוי הצומת ואם כן מהו? והאם יש תאריך לתחילת העבודות לשינוי הצומת?

לאחר בדיקה עם חברת "נתיבי ישאל" האחראית על הצומת, נמצא כי אכן קיימות תכניות לשינויו. בין היתר, ישנו תכנון להצבת רמזור, אך בשל תכנון לבניית מחלף בין צומת התשבי לבין צומת סומך, הצבת הרמזור תדחה. בשל הבלבול שנוצר עקב טענות סותרות על הקמת רמזור או עיכוב בתחילת העבודות פנינו לאבי שמול, יועץ התקשורת לחברה הלאומית בדרכים, שמסר לנו בתגובה:  "לחברת נתיבי ישראל היו תכניות לטפל בצומת, אולם יש תכנון לבצע תכנית גדולה יותר. חברת "חוצה ישראל" מתכננת להקים במקום מחלף (על גבי הקטע הצפוני של חוצה ישראל יסלל במקום, בין צומת התשבי לבין צומת סומך). במסגרת העבודות של חוצה ישראל, יטופל גם צומת הכניסה לאלרואי. מסיבה זו, כרגע הטיפול נמצא באחריות חוצה ישראל".

תגובת חוצה ישראל לדברים: "אחד הפתרונות לצומת אלרואי הוא מעגל תנועה אבל מהנדסי החברה ממליצים על רמזור. פתרון אחר הוא ביטול הפניה שמאלה לאלרואי מכיון שער העמקים. העבודות היו אמורות להתחיל עד סוף שנת 2012 אך כרגע העבודות עוד לא החלו בשל התכנון לבניית המחלף".

כרגע נראה כי הפרויקט של בניית המחלף חשוב יותר ולכן שיפור הצומת יתעכב בעוד מספר שנים לא ידועות. נראה שהצומת אינו פרויקט חשוב דיו, ולכן מי שישלמו את המחיר הם תושבי המקום והסטודנטים הלומדים במכללת "אורנים".

אם כן, ישנו תכנון לבניית מחלף אך לא תכנון לשיפור מידי של הצומת, אי לכך תושבי אלרואי וקריית טבעון זועמים. לאחר שנים רבות של המתנה לשיפור הצומת, התכניות מתבטלות ולא מקבלות מקום ראוי לטיפול בבעיה. תושב אלרואי סיפר לנו כי "במשך שנים אנו עמלים על מנת שהצומת יעבור שיפור. זה למען בטיחות ילדנו ומשפחתנו. ולמרות כל הבקשות הנשנות אנו נתקלים שאין חשיבות עליונה לטיפול בצומת ולכן אנו נאלץ לחכות שנים רבות עד שיטפלו בצומת  ויהפכו אותו לפחות מסוכן עבור אלו שנוסעים בו ביום יום".

המועצה המקומית קריית טבעון מסרה בתגובה כי "במסגרת המאבק שניהל דוד אריאלי, ראש המועצה המקומית קריית טבעון להרחקת כביש  6 מבתי התושבים, מאבק אשר כזכור הסתיים בהצלחה, הובטח בין היתר כי יוקם רמזור זמני בצומת אלרואי על כביש 75. בטווח הארוך אמורה הבעיה להיפתר ע"י מחלף העמקים, אך מכיוון שעל פי לוח הזמנים מדובר בביצוע מחלף בעוד -6-7 שנים, התעקשה המועצה המקומית בקרית טבעון על רמזור זמני".

עיכוב נוסף נובע בשל ויכוח בין החברה שסוללת את כביש 6 לחברת תש"ן. הוויכוח נסוב סביב השאלה – האם הרמזור הזמני עלול לפגוע בתשתיות אנרגיה הנמצאות טמונות באדמה באזור הצומת? הנושא נדון בין שני הגורמים מזה מספר חודשים ללא הכרעה.

בהמשך לקשיים שנוצרו, יזם ראש המועצה פגישה אצל מנכ"ל תש"ן בנוכחות הצוותים המקצועיים של תש"ן ושל כביש 6, על מנת לנסות ולקדם פתרון לבעיה. ראש המועצה המקומית של קריית טבעון מסר בתגובה כי "הבעיה מוכרת לי ואני עושה מאמץ גדול מאד בשאיפה למצוא לכך פתרון, אלא שאנו תלויים בצדדים שלישיים, כך שאין לנו שליטה על קצב הביצוע".

היות הצומת מקום מרכזי עבור תושבי אלרואי, תושבי קריית טבעון וסטודנטים ממכללת "אורנים", ולמרות שהצומת מהווה מכשול לא קטן עבור אלו הנוסעים יום יום בצומת זה, העובדות מדברות בעד עצמן: ישנן תכניות גדולות יותר וחשובות יותר התופסות את עיקר העבודה בכבישים והצומת המסוכן מקבל "מקום משני" בסוגיה זו. צריך לחכות ולראות מה יקדים את שיפור הצומת : סיום המחלף המתוכנן או מספר הנפגעים בצומת זה.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>