הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

11 נובמבר, 2013 פורסם ב חינוך אחר
אין תגובות

משחק= למידה, איך זה קורה?

2013-11-01 09.05.05

בית ספר עין הים בחיפה.

מאת: מורן סרוסי |

בית הספר "עין הים" בחיפה,  מבסס את תכנית לימודיו על משחק ולמעשה מפתח דרכי הוראה אלטרנטיביות. מורן סרוסי ביקרה במקום, במסגרת תכנית המצטיינים של משרד החינוך, וניסתה להבין את הרציונל מאחורי המשחק

משחק שווה למידה. איזה מן משפט זה? ממתי משחק שווה ללמידה ואיך זה קורה בדיוק? על השאלות האלו ועוד ענו לנו צוות בית הספר הניסויי 'עין הים' בחיפה.

במסגרת לימודיי בתכנית המצטיינים של משרד החינוך אני וחבריי לתכנית נתקלים, פוגשים וחווים לא מעט חוויות שונות, מרתקות ומעוררות השראה. בין התכנים המועברים בתכנית זו ישנו קורס אשר נקרא 'ללמוד מחוץ למסגרת' אותו מעבירים המנהל וסגנית המנהל של בית הספר 'עין הים' הנמצא בחיפה.

בית ספר זה מבסס את תכנית לימודיו על משחק ולמעשה מפתח דרכי הוראה אלטרנטיביות. התלמידים בבית הספר חווים חוויית למידה שונה ומתנסים בלמידה חוץ כיתתית בחצרות, בחורשות ואף בחוף הים. בעיני מנהלי ומובילי בית הספר, משחק שווה למידה. נקודה.

בית ספר עין הים בחיפה

בית ספר עין הים בחיפה

במסגרת הקורס צוות בית הספר ממחיש לנו שניתן ללמוד המון ממשחק, ושהמילה משחק היא איננה מילה גסה כאשר מזכירים אותה בהקשר של לימודים. בשיעור הראשון למשל, התנסינו בחוויות שונות הקשורות למשחק. חוויות אלו דרשו מאיתנו מיומנויות רבות כגון סבלנות, הקשבה, שיתוף פעולה, יכולת גמישות, ראש פתוח, זיכרון, עיבוד, ראיה מרחבית ועוד. המשחקים והשיעור עצמו לימדו אותנו דברים רבים על יכולת המשחק, על המיומנויות ועל כישורי חיים שניתן לרכוש ולשפר באמצעות משחקים.

בהמשך אף ביקרנו בבית הספר ובו ראינו כיצד הדברים מתבצעים בשטח. תחילה נכנסו לשיעור גאוגרפיה, שם מצאנו את התלמידים שוקדים על בניית משחק לוח שנושאו הוא מפת כדור הארץ. קבוצה אחת כתבה את השאלות למשחק, קבוצה אחרת עיצבה את לוח המשחק והקבוצה השלישית הכינה את  כרטיסיות המשחק ואת החיילים. לאחר מכן, נכנסו לשיעור מוזיקה ובו ראינו את התלמידים מלחינים שירים שלמדו באמצעות כתיבת תווים (!) ונגינה בחלילית, בהמשך אף הצטרפנו אליהם ויצרנו סימפוניה משותפת. נכנסו גם לשיעור חשבון בו התלמידים חולקו  לקבוצות ושחקו בתחנות שונות שבהם משחקי למידה הקשורים לחשבון, לדוגמה: בניית שאלות מילוליות, פתירת תרגילי חיבור וחיסור, השלמת השלם והחלקים ועוד.

אלו הן רק דוגמות מעטות  לרעיון 'המשחקיות' המשולב בבית הספר 'עין הים' בחיפה. אני חושבת שבהחלט נפלה בחלקי הזדמנות מיוחדת ויוצאת דופן, לפגוש ולהכיר סוגים שונים של למידה מחוץ למסגרת, למידה מועילה המאפשרת לתלמידים ללמוד ולהחכים אך גם ליהנות. חשוב שכל אלה העוסקים בחינוך יידעו שיש חיים גם מחוץ למסגרת וכי אפשר ללמד חומר מסוים ביותר מדרך אחת. העיקר לשמור על ראש פתוח ולא לפחד לנסות.

בסך הכל אנחנו, בתור מורים לעתיד, רוצים לעשות ולממש את מה שלנו היה חסר כשהיינו ילדים וזו למעשה ההרגשה הטובה והמהנה שצריכה להיות לכל ילד כאשר הוא נמצא בבית הספר. אני בהחלט חושבת שלמידה המשלבת משחק יכולה להשיג מטרה זו.

2013-11-01 09.13.02

בית ספר עין הים בחיפה

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>