הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

29 נובמבר, 2013 פורסם ב סרטים, תקשורת
אין תגובות

המסע אל הפסטיבל

מתוך הסרט "חווה"

מתוך הסרט "חווה"

מאת: מורן סרוסי |

"חווה", סרטה של שירין עכר, סטודנטית שנה רביעית בחוג לתקשורת במכללה האקדמית אורנים, הוצג בסוכות  בפסטיבל הסרטים הבינלאומי ה-29 בחיפה, בקטגורית תחרות הסרטים הקצרים. בשיחה עם מורן סרוסי מספרת עכר על המסע הקשה אל הסרט ועל תכניותיה לעתיד

"שנים אני עוברת בדרך הזו, תמיד ראיתי בה חלק מהנוף ותמיד הייתה בי הסקרנות לדעת מה הסיפור של המקום ושל האנשים שגרים בו". במונולוג פתיחה זה פותחת שירין עכר את מסעה המרגש בדרך להפקת סרטה "חווה" אשר נבחר להתחרות בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בחיפה.

הסרט מספר בצורה מרגשת מאוד את סיפורן של אם ושלוש בנותיה המשמרות את אורח חייהן הבדואי וגרות בחווה מבודדת. הנשים הגרות בחווה למעלה מחמישים שנה, נלכדות בין צומת סומך שהפך למחלף אימתני ובין שכונות יוקרה בקריית-אתא. הסרט מתאר את התמודדותן עם צו פינוי המאיים לנשל אותן מאדמתן.

"נתבקשנו להפיק סרט במסגרת אחד מהקורסים בחוג לתקשורת. עד סוף הסמסטר הראשון לא ידעתי עדיין על מה אני מתכוונת לעשות את הסרט ובמקרה בחרתי את סיפורן של הנשים הללו כנושא. תמיד עברתי בדרך הזו, בדרכי למכללה, בדרכי לסבתי, בדרכי לביתי, ראיתי את החווה הזו כחלק מהנוף. אך בעקבות פרויקט הבנייה החדש של עירית עכו, החווה פתאום בלטה והדגישה את הניגודיות בין הבנייה החדשה לצריף הישן והזחוח" מספרת עכר על תחילת המסע.

שירין עכר, בת עשרים ושמונה מעכו, נשואה ואם לילדה בת שנה, סטודנטית לתקשורת ולספרות במכללת אורנים. כעת היא בשנה הרביעית ללימודים והחלה ללמד ספרות בתיכון אורט על שם חילמי שאפעי בעכו. "שילוב הלימודים, הפקת הסרט, גידול הילדה ושמירה על הזוגיות, לא היה פשוטים עבורי, אך התמזל מזלי ויש לי בעל מאוד תומך ומשפחה שגם כן תומכת ועוזרת מאוד. היו ימים שבהם הייתי חוזרת הביתה בשעות מאוחרות לאחר ימי צילומים ושעות ארוכות בחדר עריכה. זה לא היה פשוט, אך המשפחה עזרה, בעלי הבין וחמותי עזרה לי עם הילדה" מספרת עכר על התמודדותה עם הקשיים "בסופו של דבר העבודה הקשה השתלמה".

ואכן, העבודה הקשה השתלמה מאוד. סרטה של עכר נבחר להתמודד בקטגורית תחרות הסרטים הקצרים בפסטיבל הסרטים הבינלאומי ה-29 בחיפה אשר התקיים בסוכות. הסרט נבחר מבין מאות סרטים המגיעים לשלב המיונים. בשלב זה יושבים שופטים בכירים ובוחרים את הסרטים הטובים ביותר שיזכו להשתתף בפסטיבל. זוהי הפעם הראשונה בהיסטוריה של מכללת אורנים שסרט סטודנטים מטעמה מגיע לפסטיבל זה.

תמונה-שירין

שירין עכר."היו רגעים שהייתי על סף ייאוש"

"אריאל פרידמן, ראש החוג לתקשורת, התקשרה להודיע לי על ההעפלה של הסרט שלי לשלב הגמר בפסטיבל. זו הייתה עבורי הפתעה ולא ידעתי מה לומר, פשוט מלמלתי תודה. אני חושבת שאריאל התרגשה אפילו יותר ממני. אני לא עיכלתי את הבשורה" מספרת עכר על רגע הבשורה המפתיע והמשמח בו זמנית.

לגבי ציפיות מהפסטיבל, עכר מנמיכה ציפיות, "אין לי ציפיות לזכות, עצם הבחירה שהסרט שלי יופיע בפסטיבל היא הישג גדול עבורי. חשוב לי שכמה שיותר אנשים יחשפו לסרט ויצפו בו, הזכייה פחות חשובה".

אני חוזרת עם עכר לשלבי ההפקות, לבדוק האם התגלו קשיים במהלך הצילומים או במהלך ההפקות.

"הקושי העיקרי היה ברכישת האמון של הנשים המצולמות בסרט, במיוחד של האם. הן לא הכירו אותי לפני, ואני הגעתי ביום בהיר אחד, בהתחלה בלי מצלמה, כי כלל לא חשבתי לעשות את הסרט עליהן, רק התעניינתי בסיפור מאחורי החווה על רקע פרויקט הבנייה. כך המשכתי לבוא עוד כמה וכמה פעמים עד שכבר התחלתי להגיע עם מצלמה. הבנות דווקא התחברו אליי מאוד, אך היה לי קושי עם האם, היא כנראה חששה ממני. זה היה אתגר עבורי ואני שמחה שהצלחתי להתגבר עליו" משתפת עכר ברגעי הקושי.

הסרט של עכר, "חווה", הופיע עם עוד כארבע עשר סרטים במסגרת פסטיבל שערך החוג לתקשורת בו הוצגו סרטי הסטודנטים בחוג. הפסטיבל נקרא "בום בפריים" והיה הראשון מסוגו מזה שמונה שנים. הפסטיבל עצמו נתן במה נוספת עבור עכר, שם קיבלה תגובות ופידבקים חיוביים רבים, ולמעשה מכאן נסללה הדרך לשליחת הסרט לשלבי המיון בפסטיבל.

צילום: שירי מנשה

הסרט הוקרן בפסטיבל הסרטים החיפאי.

קשיים נוספים התגלו בדרך. עכר כמעט לא הצליחה לסיים את סרטה כדי שיהיה מוכן להקרנה עבור פסטיבל ה"בום בפריים". "היו רגעים שהייתי על סף הייאוש, לא חשבתי שאצליח לסיים את הסרט, אך ישנם כמה אנשים שבזכותם הצלחתי לסיים את הסרט ועוד בצורה טובה מאוד". ראשון הוא בעלה, אשר במקצועו הוא איש סאונד העוסק בעריכת מוזיקה. בעלה הלחין עבורה את מוזיקת הרקע בסרט. "אין ספק שהעובדה שבעלי מגיע מהתחום עזרה לי, הוא גם הבין אותי, את העבודה הקשה ואת התהליך הארוך והמורכב שעברתי עם הסרט". הבאים בתור הם אריאל פרידמן, ראש החוג, אוהד אופז, המרצה שליווה את תהליך הסרט, גיל שפירא ורונן ציפוק שסייעו בעריכת הסרט. "אני מודה לכל אותם אנשים שלא וויתרו, שתמכו, שכיוונו ושעזרו לי כשכבר כמעט הרמתי ידיים".

הסרט והעפלתו לשלב התחרויות בפסטיבל החיפאי נותנים לעכר חשק להמשיך לעסוק בקולנוע ובהפקות סרטים והיא מספרת על כוונתה להמשיך ולהתפתח בתחום. "זה נותן לי דחיפה גדולה להמשיך בהפקות סרטים, ואני מתכוונת להמשיך לעסוק בפרויקטים נוספים. בינתיים אני בשנה הרביעית ללימודיי ועוד צריכה לסיים עבודות, סמינריונים ושנת סטאז' אבל זה לא יעצור אותי מלהגשים את החלום. אני רוצה להמשיך ולהתפתח בתחום" אומרת עכר בנחרצות.

"חווה" –  סרטה של שירין עכר

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>