הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

13 אוקטובר, 2013 פורסם ב במה חופשית
אין תגובות

כלום לא השתנה

צילום: שירי מנשה

"דרוש שינוי באופי הבגרות במתמטיקה". צילום: שירי מנשה

מאת אתי חן

בחינת הבגרות במתמטיקה לא איחרה לבוא, ועמה התגובות הרועמות מצד התלמידים על כך שהייתה לא הוגנת. כל שנה, חוזרות ונשנות ההאשמות כלפי משרד החינוך על בחינת הבגרות במתמטיקה. הרי מדובר במקצוע ראלי, שעל מנת להצליח בו דרושות מיומנויות חשיבה ומיומנויות קליטה שניתן לרכוש בין היתר, באמצעות תרגול בלתי פוסק לאורך זמן. הלמידה והתרגול באמצעות פתרון תרגילים – חשופים לכל תלמיד באשר הוא. אם כך, למה כל כך חוששים מבחינת הבגרות במתמטיקה?

שיטת הלימוד העיקרית במתמטיקה היא הבנת נוסחאות, פתרון בעיות ותרגולים כיתתיים. אם לא תרגלת מספיק – סביר שתיכשל. אך במקרה שלנו – גם אם תרגלת מספיק ואתה בקיא בחומר הנלמד – יש סיכוי, לא קטן, שלא תצלח את הבחינה. אז מה דרוש בשביל לעבור בהצלחה את בחינת הבגרות, הנחשבת לקשה ביותר עבור מרבית התלמידים?

אנא וקנין, מנהלת תחום מתמטיקה ברשת "עמל": "הבחינה הייתה מתוחכמת, אך לא קשה. המתמטיקה בתקופה האחרונה יצאה מפתרון טכני ועברה לחשיבה. יכול להיות שהבעיה של התלמידים נבעה מהתחכום" (מתוך הכתבה "בלי לחץ: כך תצליחו בבגרות במתמטיקה". הכתבה פורסמה בתאריך 23.09.13 בעיתון ישראל היום). האמנם? אם הדרישה לפתרון בחינת הבגרות במתמטיקה כבר איננה טכנית, אלא דרישה לחשיבה גבוהה, הרי שאופן הלימוד של המתמטיקה לא תואם את דרישות הבחינה. קול קורא מהשטח "דרוש שינוי".

בשנת 2008, כשסיימתי תיכון, בהצלחה רבה אפשר לומר, הציון הנמוך ביותר שלי היה – באופן לא מפתיע – במתמטיקה. ההיכרות שלי עם המקצוע לא החלה ברגל ימין. אך עם זאת, כל שנה ושנה נלחמתי בשיניים כדי להצליח במקצוע שעד עצם היום הזה נראה לי מנוכר ובלתי אפשרי לכולם.

ציפיתי שעד שאני אגיע ללימודי האקדמיים, יחול שינוי באופן לימוד החינוך המתמטי לתלמידים. שינוי שלא יבוא לידי ביטוי רק בציון הסופי בבחינת הבגרות, אלא בשיטת הלימוד עצמה. שיטת לימוד שתוביל לזיקה למקצוע הראלי ולחיבור אליו. מי אמר שמתמטיקה הוא מקצוע רק לאנשים שנולדו עם 'חשיבה ראלית'? סקרנות ניתן לעורר אצל כל אחד, כמו גם את הרצון לחקור ולהבין. עקב תגובות העולות מהשטח מצד התלמידים הנכזבים, הטענות של היום, לא שונות מאותן טענות שעלו דאז, בשנת 2008.

את מקצוע המתמטיקה אני הפסקתי ללמוד עם הבגרות האחרונה. מבחינתי זה היה כישלון נחרץ. אך האם הכישלון הזה היה ידוע מראש, כי אני לא תלמידה בעלת חשיבה ראלית? או שמא ניתן היה למנוע אותו אילו הייתה שיטת לימוד שמאפשרת חשיבה ברמה אחרת, ולא רק פתרון טכני?

אז מה נשתנה? נכון לעכשיו כלום. מבחינת התלמידים דרוש שינוי באופי בחינת הבגרות במתמטיקה. עבור אנשים כמוני ש"הפסידו" בתחום הזה וסולדים ממתמטיקה עד עצם היום הזה, דרוש שינוי בשיטת הלימוד.

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>