הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

28 אפריל, 2013 פורסם ב כתבות מומלצות
אין תגובות

האסטרונאוט לשעבר נחת בגליל

מנהל סוכנות החלל האמריקאית, נאס"א, הגיע לביקור בצפון על מנת לקדם דו קיום בין יהודים לערבים סביב פרויקט חלל חדש

נדין אבו ריא

 

מנהל סוכנות החלל האמריקאית (נאס"א), צ'רלס בולדן, ביצע נחיתה מפתיעה ביום 28/1/2013 במקום לא שגרתי, בעיר הגלילית הערבית סח'נין, במטרה לקדם רעיון מקורי לשיתוף פעולה ערבי יהודי באמצעות מחקר החלל החיצון.

הניסיון של בולדן כאסטרונאוט שמשקיף על כדור הארץ מהחלל החיצוני מאפשר לו פרספקטיבה חדשה לראיית היצירה האלוהית ולראות עד כמה היא יפה.

"אז איפה טעינו?" שאל בולדן את הקהל שנאסף בבנין הירוק בר הקיימא השוכן באגוד ערים לאיכות הסביבה שבפאתי סח'נין, עיר ערבית בגליל המערבי שמונה כ- 30 אלף תושבים. כאן עובדים בצוותא אסף ברימר וד"ר חוסין טרביה להקמת "מונה", מרכז המחקר היהודי – ערבי הראשון מסוגו בעולם בענייני סביבה, מדע וחלל.

הביקור של בולדן הינו במסגרת שבוע החלל השנתי של סוכנות החלל הישראלית לרגל יום השנה העשירי למותו של האסטרונאוט הישראלי הראשון, אילן רמון, ביום 1/2/2003 כתוצאה מהתרסקות מעבורת החלל האמריקאית קולומביה.

אסף ברימר, המייסד השותף של המיזם אמר כי "החלל החיצון שהינו אזור ללא ביקורת גבולות הוא המקום המושלם לגשר על הפערים בין ערבים ויהודים".

סיפורו של אסף ברימר הינו סיפור ישראלי טיפוסי. הוא גדל בקיבוץ ושרת כטייס לוחם בצה"ל. לאחר שנים של עבודה במסגרת התעשייה האווירית הישראלית הוא החליט להתפטר מתפקידו ולפעול ליצירת שינוי בתוך החברה הישראלית. ברימר נרתם יחד עם טרביה ליצירת החזון של "מונה".

במובנים רבים ל"מונה" יש את הפוטנציאל לטפח יחסי עבודה בין ערבים ויהודים ע"י עבודה על נושאים משותפים בתחומי הסביבה והחלל . אולם, המשימה אינה פשוטה בהתחשב בכך כי בסח'נין התרחשו בשנת 1976 אירועי יום האדמה ובהם נהרגו 6 ערבים ישראלים כאשר הפגינו כנגד הפקעת האדמות ע"י ממשלת ישראל, ומאז מידי שנה מציינים את יום האדמה בתהלוכות המוניות.

"הרעיון הוא לקחת את החלל ולהשתמש בו ולנצל אותו מבחינה טכנולוגית לפיתוח האזור כלכלית וחברתית", אמר המייסד השותף, אסף ברימר.

חוסין טרביה מנהל איגוד ערים לאיכות הסביבה, הראשון מסוגו שהוקם במגזר הערבי, שותף לאופטימיות של ברימר. מטרת המייסדים של "מונה" היא הקמת מרכז מחקר לסביבה, מדע וחלל ולהפעיל תוכניות לתלמידים ולבוגרים.

מיכל פליישר, המתכננת הראשית של הפרויקט אמרה: "השם "מונה" מצלצל טוב בשלוש השפות: בערבית משמעותו תקווה, בעברית הוא חלק מהמילה אמונה, ובאנגלית מכיל את הירח. פליישר הוסיפה: " עבודה זו שינתה באופן יסודי את השקפת עולמי ואמונתי לגבי העתיד של ישראל ".

ראש העיר סח'נין, מאזן גנאים,אמר: " המרכז מהווה זינוק ענק בשיתוף הפעולה בין ערבים ויהודים באזור, ומהווה צעד גדול לשילוב האזור במחקר ומדע מתקדם. אולי ייצא אסטרונאוט מסח'נין".

"מי מעורב היום בחקר החלל עם ארה"ב?" שאל בולדן במהלך נאומו בפני קהל התלמידים הערבים והיהודים. "רוסיה. פעם ארה"ב וברית המועצות היו אויבות מרות. אבל, יש לנו את הרצון לסלוח לאנשים, וזו עבודה לא קלה". ענה בולדן לשאלתו הרטורית.

בולדן דילג בין עבודות הרובוטיקה של התלמידים והעביר להם מסר של תקווה. לא בכל יום זוכים תלמידים לחלוק עם הצוות של נאס"א את עבודות הרובוטיקה שלהם והם נראו זורחים מאושר.

"זהו כבוד עצום עבורנו שבאת לבקר אותנו כאן", פנה תלמיד כיתה ט' מסח'נין למנהל נאס"א. "הכבוד כולו שלי להיות כאן", ענה בולדן.

במהלך נאומו בולדן חלק עם הקהל אנקדוטות מטיסות נאס"א שלו: לעזוב את שדה הגרביטציה ולקחת תמונות של אסטרונאוטים אחרים במהופך, איך זה היה ללכת לשירותים, ואיך הוא ושאר האסטרונאוטים שמו קרקרים של קרפיונים בשקיות פלסטיק, צפו בהם שוחים במעגלים, ואח"כ שחררו אותם לצוף בתוך החללית עד שתפסו אותם ואכלו אותם, אחד אחרי השני.

"הביקור של בולדן מעורר השראה" אמר המייסד השותף חוסין טרביה. "זה באמת היה צעד קטן עבור נאס"א, אבל, זהו צעד ענק עבורנו בגליל".

ד"ר טרביה הוסיף:" הרעיון עלה לי לפני שנה, כשהייתי חלק ממשלחת ישראלית לשיחות המשא ומתן בדרום אפריקה. אנשי נאס"א הגיעו לשם והציגו לכל העולם את מה שהם יכולים לתרום בענייני סביבה דרך החלל, ואז התחלתי לחשוב איך אני יכול לשלב את הדברים האלה בעשייה שלנו בסח'נין ולהקים מרכז מדעי סביבה וחלל. כשחזרתי התחברתי לעוד גופים שחשבו על פרוייקט דומה, והנה הוא רואה אור".

אולם, האם כל הרצון הטוב יכול להביא את ה- 100,000$ הנדרשים כהון ראשוני להתנעת ה "מונה"?.

לדעת בולדן, כן. וכפי שאמר לתלמידים: " כולכם כאן היום, ביחד, הפגנתם שאתם מסוגלים לעשות דברים שכולם אומרים שהם בלתי אפשריים".

 

 

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>