הצטרפו אלינו בפייסבוק

עקבו אחרינו

29 אפריל, 2013 פורסם ב יוצאים לשטח
אין תגובות

ביה"מ המחוזי: המועצה פעלה באופן לא ראוי כדי למנוע תוספת בנייה למעון

לאחר חמש שנות מאבק הורה ביה"מ המחוזי בחיפה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה לאפשר את שיפוץ המעון והרחבתו.

בית המשפט המחוזי בחיפה הורה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה בקרית טבעון להוציא היתר ולאפשר שיפוץ והרחבת מעון לקשישים, לאחר חמש שנות מאבק בין בעלי המקום ובין המועצה המקומית קרית טבעון והוועדה המקומית לתכנון ובנייה. בהחלטתו קבע השופט רון סוקול, כי הוועדה המקומית נתלתה בטיעונים שונים חסרי רלוונטיות ונעדרי הוכחות על מנת למנוע את הרחבת המעון לקשישים, בניגוד להוראות החוק הקובעות את שילובם של אוכלוסיות חלשות בקהילה, ובהם קשישים. עוד קבע בית המשפט, כי הוועדה המקומית תשלם הוצאות משפט בסך כולל של 30 אלף שקל.

לפני כחמש שנים ביקשו עדנה ואופיר ורדי, בעלי המעון לקשישים הפועל במקום מזה יותר מ-40 שנה, המיוצגים על ידי משרד עו"ד צבי שוב, להרחיב ולשפץ את המעון בו שוהים 34 קשישים, מתוך כוונה לשכן בו עוד 15 קשישים. הוועדה המקומית אישרה את מתן ההיתר לאחר ש"אחרי דיונים רבים, לא הצלחנו למצוא פתרון חוקי כיצד ניתן לדחות את הבקשה". עם זאת, בעלי נכסים סמוכים למעון הגישו ערר בטענה למצוקת חנייה, וועדת הערר החזירה את התיק לוועדה המקומית כדי שתבחן את טענות התושבים בדבר מטרדים צפויים.

בעלי המעון התאימו את התוכניות להחלטת ועדת הערר והגישו את בקשתם המתוקנת להיתר לוועדה המקומית, כשהיא מלווה בחוות דעת מומחים, שקבעו כי לא תהיה כל פגיעה בסביבה, אלא שמשעה שוועדת הערר סיפקה אמתלה לוועדה המקומית לאי מתן ההיתר, דחתה זו את הבקשה להיתר וקבעה, למרות חוות הדעת, שהבקשה מהווה "מטרד ושינוי אופי הסביבה", כל זאת ללא נימוק.

בסופו של דבר אושרה התוכנית בוועדת הערר המחוזית, ובגין אישור זה הגישה הוועדה המקומית ערר לבית המשפט המחוזי.

עו"ד צבי שוב, שייצג יחד עם עו"ד דקלה מוסרי את בעלי המעון לקשישים, ביקר קשות את התנהלות הוועדה המקומית, ואמר: "היינו עדים לטיעונים מופרכים, ולהיתלות בטענות תלושות בצד התעלמות מהחוק, מהסכמות בין הצדדים ומהחלטות ערכאות שיפוטיות, כל זאת כדי למנוע את מגוריהם של 15 קשישים לא סיעודיים במקום. עוד בתחילת המסע המפרך הזה לאישור, שאמור להינתן על פי חוק באופן כמעט אוטומטי, נחשפנו בפרוטוקולים מדיוני הוועדה המקומית, לסיבות לאותה התנהלות מפיו של ראש מועצת טבעון, שאמר שאינם מעוניינים באוכלוסייה מבוגרת ביישוב, כדי ש'שחס וחלילה לא תהיה לאף אחד תחושה ששולחים את הקשישים למות כאן'".

בית המשפט קבע, כי לוועדה המקומית אכן יש סמכות לא לאשר תוכנית בנייה, אפילו אם זו תואמת את התוכניות המאושרות לאותו אזור, אלא שכדי לעשות זאת היא צריכה סיבות כבדות משקל. השופט קבע כי הוועדה העלתה טענה שתוספת בנייה למעון תגרום להכבדה על התשתיות במקום, אלא שהיא לא הביאה כל הוכחה שזה מה שיקרה, לא מינתה מומחה שיבדוק את הטענה הזו ולא הביאה כל נתון ביחס לספיקת מערכת הביוב ומערכת המים, בדבר היקף הרכבים העוברים במקום. כמו כן קבע השופט, כי דווקא המשיבים הביאו חוות דעת של משרד מהנדסים, ממנה ניתן ללמוד כי השפעת המעון על היקף התנועה ברחוב תהיה אפסית. "לא ייתכן לשלול קבלת היתר תואם תוכנית, רק בשל אי הכנה מספקת מצד הרשות המקומית של התשתיות הנדרשות למימוש הייעודים המותרים. ככל שיש צורך בהשלמת תשתיות, דבר שכאמור לא הוכח, צפוי שייקבעו הוראות כאלו, שיאפשרו את הכשרת התשתיות וקבלת היתר עם השלמתן", סיכם השופט.

 

השאירו תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>